الگوریتم هیلتاپ یکی از الگوریتم های مهم موتور جستجوی گوگل است که توانست تاثیر قابل توجهی بر نتایج موتور جستجوی گوگل بگذارد.
هدف این الگوریتم شناسایی وب سایت های مرجع و دایرکتوری های معتبری بود که سایت های مرتبط به موضوعی خاص را معرفی می کرد و گوگل نیز ارزش و اعتبار خاصی را به این صفحات می داد .
الگوریتم هیلتاپ در راستای الگوریتم پیج رنک عمل می کند.
تفاوت الگوریتم پیج رنک و الگوریتم هیلتاپ:
این دو الگوریتم بر پایه لینک های خارجی هستند.
تفاوتشان در این است که الگوریتم پیج رنک، امتیاز یک صفحه را بر اساس کل لینک های موجود در وب به آن صفحه مشخص می کند.
در حالی که الگوریتم هیلتاپ فقط لینک هایی را که از صفحات مرجع یا expert به یک صفحه داده شده را در نظر می گیرد.
معرفی صفحات Expert و Authoritative:
منظور از صفحات مرجع(Expert)، صفحاتی درباره موضوعی خاص است که در آن لینک های متعددی به دامنه های دیگر وجود دارد.
صفحات معتبر(Authoritative) آن هایی هستند که از صفحات مرجع به آن ها لینک داده شده است و به همین دلیل گوگل آن ها را معتبر شناسایی می کند.
تاثیر الگوریتم Hilltop بر سئو در گذشته:
در آن زمان بدیهی ترین استراتژی این بود که سایت های کوچک برای بهبود رتبه خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو، در سایت های بزرگ و مرجع برای سایت خود لینک سازی انجام دهند تا طبق الگوریتم هیلتاپ صفحاتشان رشد کند.
یکی دیگر از روش هایی که برای رشد سایت به کمک الگوریتم هیلتاپ توسط سئوکاران کلاه سیاه انجام می شد، ساخت دایرکتوری های مختلف با IP های اختصاصی بود.
این روش همان روش PBN است که ممکن است بسیاری از متخصصان سئو از این روش استفاده کنند.
الگوریتم Hilltop در سئو امروز:
این الگوریتم مفهوم مهمی را به دنیای سئو اضافه کرد و آن چیزی نیست جز اعتبار صفحه یا Page Authority.
اعتبار صفحه، معیاری برای اندازه گیری اهمیت آن صفحه برای گوگل است که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر آن، نحوه لینک سازی است.