لینک سازی داخلی در سئو یعنی؛ صفحه ای از یک سایت را به صفحه دیگری از همان سایت متصل کنیم.
لینک هایی که در منوی اصلی سایت، سایدبار، محتوای صفحه، فوتر و سایر بخش های صفحه قرار میگیرند از انواع لینک سازی داخلی محسوب میشوند.
اهمیت بالای لینک های داخلی در سئو:
هدف گوگل در استفاده از لینک های داخلی دسترسی به محتوای جدید در سایت است.
فرض کنید یک صفحه با محتوای جدید ایجاد کرده اید اما هیچ لینک داخلی از سایر صفحات سایت شما برای آن ایجاد نشده است.
همچنین این صفحه در نقشه سایت نیز قرار نداشته و بک لینکی هم از سایت های دیگر دریافت نکرده است.
در چنین شرایطی ربات های خزنده گوگل هرگز از وجود چنین صفحه ایخبردار نمی شوند و عملا با انتشار این صفحه هیچ تغییری در جایگاه و ترافیک ورودی سایت مشاهده نمی کنیم.
صفحات جدید زمانی توسط ربات های گوگل دیده می شوند که از صفحه ای ایندکس شده، لینکی به آنها وجود داشته باشد.
مهمترین دلیل استفاده از لینک های داخلی شناساندن صفحه به ربات های گوگل و ایجاد دسترسی برای کاربران است.
مهمترین صفحات و بهترین محتوای شما باید در دسترس مستقیم کاربران بوده و بیشترین لینک های داخلی را دریافت کنند.
یکی از مهمترین فضاها برای ایجاد دسترسی به این صفحات منوی اصلی سایت است.
دو تکنیک مهم برای لینک سازی داخلی:
1- تکنیک مرزبندی در محتوا
تکنیک مرزبندی به ما کمک میکند تا لینک سازی داخلی تنها میان صفحاتی که از نظر موضوع با هم مرتبط هستند انجام شود.
سه مزیت تکنیک مرزبندی:
- دسترسی راحت و جستجوی ساده برای کاربران سایت.
- ربات های خزنده گوگل درک بهتری از ارتباط موضوعی صفحات سایت خواهند داشت.
- اعتبار بیشتری به صفحات مهم سایت منتقل می شود.
2- استفاده از انکر تکست مناسب:
انکرتکست استفاده شده در فرایند لینک سازی نقش مهمی در درک گوگل از محتوای صفحه دارد.
4 مورد از مشکلات لینک سازی داخلی:
- لینک به صفحه ریدایرکت شده
- لینک سازی زیاد به صفحات کم اهمیت
- صفحات مهم با لینک های داخلی زیاد
- صفحات فاقد لینک